Hvordan «smitte» dine ansatte med glede

emotions, man, happy

Coaching og ledelse

I går hadde jeg coaching med en leder jeg har i coachingprosess. Han har til vanlig mye smittende og positiv energi og jeg merket allerede da han kom inn døren at noe plaget han. Så jeg ga han en sterk kopp kaffe, før jeg gikk rett på sak.

Denne kunden er leder for flere team og til nå har vært en positiv pådriver og en motivator på arbeidsplassen. Under coaching sa han at han kjente på at han var kommet inn i en negativ spiral. En spiral han ikke helt skjønte hvorfor han hadde havnet i eller hvordan han skulle få viklet seg ut av.

Årsaken til denne lederens utfordring viste seg å være summen av mange ting både på jobb og privat og at totaliteten hadde blitt for mye for han. Mye jobb over lang tid, endringer, og krav som hadde ført til følelse av hele tiden å være bakpå. Alt dette hadde ført til at han ikke hadde gitt seg selv tid eller rom til påfyll, verken på jobb eller privat.

Han følte at han var i ubalanse og mistet fotfestet, gnisten, gløden og gleden han hadde i hverdagen.

Lederen var gått fra å være en gledesspreder til en gledesdreper.

Han hadde ikke lenger energi og overskudd til å være en motivator, men hadde blitt en kontrollør. En rolle han trivdes svært dårlig i. 

Denne lederen kjente selv på at dette fikk ringvirkninger for de ansattes motivasjon, engasjement og fellesskap. Han var fortvilet fordi han ikke visste hvordan han skulle komme seg ut av det negative mønsteret. Han klarte ikke å mobilisere eller bruke energi riktig.

Det fikk også negative konsekvenser for hans familie og venner fordi han ikke var som han ønsket på jobb ble han også misfornøyd med seg selv og dette tok han med seg hjem.

workshop med coach i bedrift

Coaching tips til å lede med glede

Det som alltid er viktig i coaching og endring er å vite konkret problem/utfordring vi ønsker å endre. Men det er også veldig viktig å finne årsaken til problemet. For om vi ikke finner årsaken og bare løser problemet her og nå blir det ofte en quick fix som lett kan komme tilbake som en større utfordring. Det er som med løvetann, du må dra den ut med rota eller så vil du få en «fin» gul blomstrende hage hvert år og en god del vondt i ryggen og knærne på kjøpet.

Vi brukte sparring og verktøy for å komme til roten av utfordringen og jeg forklarte og ga forståelse for hvorfor dette har som det har blitt. Vi fikk nøstet opp i denne onde spiralen og lederen fikk verktøy for videre fremdrift.

Når vi får forståelse for årsaken bak er det også enklere å unngå å havne i samme situasjon igjen.

Så neste gang du ser en av dine ansatte eller venner er sur eller lei seg, kanskje du både skal se og lytte litt ekstra til denne personen. Spørre om vedkommende trenger hjelp, støtte, en klem eller en kopp sterk kaffe og litt ventilering? Kanskje er det akkurat at du ser personen som bidrar til å snu spiralen?! Sammen er vi alltid bedre og sammen er vi alltid sterkere. 

Ønsker du en sparringspartner og oppfølging med gode verktøy for ledere kan du lese mer om coaching bedrift eller du kan ta kontakt ved å fylle inn i skjemaet nedenfor!

«Delte bekymringer blir halve, delt glede blir dobbel glede»
Rull til toppen